pátek 22. listopadu 2013

Zamilovaná Panzanella s kapary


Když se v Česku řekne "italský salát", většinu lidí napadne asi Caprese. Možná díky tisíckrát viděné reklamě na mozzarellu Galbani, možná díky tomu, že se tak jmenuje kdejaká pizza nebo bageta, kde jsou rajčata s mozarrellou a bazalkou. Caprese mám moc ráda, ale rozhodně to podle mě není jediný italský salát, který stojí za pozornost. Znáte Panzanellu?

Panzanella je tradiční italský salát, který má mnoho obměn. Původem je to ovšem typický letní pokrm chudých - jeho základ tvoří hodně zralá rajčata, nalámaný starý chleba, čerstvé bylinky a jednoduchá zálivka vinaigrette. Co si do něj dáte navíc, to už je na vás. Přidat můžete třeba i hrstku kapary - věděli jste, že podporuje imunitu a pomáhá od kašle? (Tzn. další důvod, proč si saláty nepřipravovat pouze v létě...:)

Chleba je do tohoto salátu vhodný starší, který nahřejete v troubě a nalámete do salátu tak, aby nasákl šťávu. Pokud použijete český chléb, je lepší odkrojit kůrku. Já dnes měla hravou, tak jsem si vyrobila "srdíčkové" krutony z toastového chleba.



Na 1 porci budete potřebovat:
- 1-2 měkká, dobře uzrálá rajčata (já použila hrst cherry rajčátek, ale šťavnatá masitá rajčata z domácí zahrádky by byla určitě mnohem lepší...)
- čerstvou petrželovou nať (rozhodně s ní tady nemusíte příliš šetřit)
- 1 malou cibuli, ideálně červenou (já měla jen žlutou, tak jsem aspoň pro efekt přihodila ještě dvě ředkvičky na kolečka)
- hrst drobných poupat kapary ve slaném nálevu (volitelné; případně možné nahradit olivami)
- špetka soli, případně trochu čerstvě namletého pepře

Na zálivku:
- 2 lžíce oliv.oleje
- 1/2 lžíce vinného octa
- stroužek česneku (volitelné)

Na srdíčkové krutony:
- 3 plátky toastového chleba (klidně i tmavého)
- cca 2 lžíce oliv.oleje



Postup:
1. Nejdříve si připravíme srdíčkové krutony: Plátky toastového chleba trochu rozválíme válečkem a srdcovým vykrajovátkem vykrajujeme malá srdíčka (na 1 plátek se mi vešla 4, ale příště bych asi udělala menší, líp by se to pak se salátem míchalo). Každé srdíčko z obou stran lehce natřeme olivovým olejem a dáme opéct (na pánvičce, v troubě... já použila toustovač s grilovacími plochami. Opečeme dozlatova.

2. Do mísy nakrájíme omytá rajčata, přidáme pár koleček cibule a nasekanou petrželovou nať (případně i ředkvičky, okurku na tenké půlměsíčky - co máte rádi). Z olivového oleje, vinného octa a rozetřeného česneku ušleháme zálivku a přidáme k zelenině. Dobře promícháme, můžeme podle chuti lehce dosolit nebo opepřit a naložíme na talíř.

3. Na talíři k salátu můžeme přidat trochu kapary (předem raději opláchněte, pokud byly ve slaném nálevu) a srdíčkové krutony.

Snadné, rychlé, zasytí a udělá dobře :)

 

2 komentáře:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...